fredag 16 november 2012

Bakat.. igen :)




Jag testar att blogga direkt från mobilen

Godkväll alla goa läsare :)
Igår fick deltagarna på "Hela Sverige bakar" göra Budapeststubbar, och det är en av mina absoluta favoriter av bakverk så suget satte in och jag bestämde mig för att prova på att göra en själv.

Jag har aldrig rostat hasselnötter, jag har aldrig vispat maräng, jag hade absolut ingen aning om hur man lättast ringlar smält choklad... så det var en utmaning för mig som aldrig varit intresserad av bakning.

Hur som helst, jag följde receptet som du hittar nedan, och se.. det gick alldeles utmärkt.
Enligt sonen som provsmakat så smakade den precis som på café så det måste vara godkänt.

Senare ikväll ska jag bjuda två av mina kära väninnor på fika, jag hoppas den blir godkänd även där!

 
Recept:
Ingredienser:
2, 5 dl äggvita
3 dl strösocker
200 g. hela hasselnötter
0,75 dl potatismjöl
50 g. flagad mandel

Fyllning:
4 dl. vispad grädde
4 persikohalvor
1 burk inlagda mandarinklyftor
100 g. mörk choklad
Florsocker

Gör så här:
- Rosta hasselnötterna i en torr stekpanna tills de blir gyllenbruna.
- Sätt ugnen på 190 grader.
- Hacka nötterna i en mixer, inte för fint och inte för grovt. 
- Vispa äggvitorna med 1 dl av strösockret till en mjuk maräng.
- Häll i resten av strösockret och vispa tills du kan vända bunken upp och ner utan att det rinner ut.
- Blanda potatismjölet med de hackade nötterna så det blir finfördelat.
- Vänd ner nötblandningen i marängen och blanda väl, gärna med en slickepott.
- Spritsa ut smeten på en plåt med bakplåtspapper. Spritsa på längden med täta "korvar" så att hela plåten blir fylld med smet. Släta INTE ut smeten!
- Dekorera med flagad mandel över hela plåten.
- Ställ in i mitten av ugnen och baka i ca 15-18 min, så marängen blir lätt gyllenbrun.

Medan marängen står i ugnen:
- Vispa grädden ganska hårt och skär frukten i bitar. 
- Smält den mörka chokladen, antingen i vattenbad eller i micron

Montering:
- Låt marängen svalna av lite lätt på bänken. 
- Lägg på ett extra ark bakplåtspapper så du har marängen mellan papperen.
- Vänd hela marängen så att du har botten uppåt.
- Dra bort bakplåtspapperet
- Stryk ut grädden jämt över hela marängen.
- Placera ut fruktbitarna jämt över hela grädden.
- Ta nu tag i det undre bakplåtspapperet och rulla ihop ganska tajt till en rulle. 

- Se till att du har skarven i botten. 
- Ta en sked och ringla den smälta chokladen slarvigt över hela stubben.
- Skär av lite av ändarna på stubben så det blir skarpa fina kanter.

- Precis innan servering så siktar du över florsocker.
NJUT!!


Jag hoppas ni alla får en underbar helg!!
Kram Ulrica

Receptkälla: http://recept.nu ( modifierat av mig )

3 kommentarer:

  1. Den ser precis ut som på café också ;)
    Jätte duktig är du ju!
    Du borde baka oftare ;)

    Men nä fy så avis jag blir, jag vill med ha städhjälp :P
    Vilken lyx ni skaffat er, och de är ni säkert värda! :)

    Ha en härlig helg du med!
    Kramar!

    SvaraRadera
  2. Såg fantastiskt gott ut, mums!

    Spännande med golvet, lycka till med läggandet, kommer säkert bli kanonfint :-)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Åt Budapeststubbe för första gången (tror jag) förra helgen. Rätt ok, men lite väl mycket grädde för min smak. Men resten var supergott.

    Vilka fantastiska bilder du tar. Vilken talang!

    Ha en fortsatt trevlig helg
    Kram Lena

    SvaraRadera

Stort TACK för din fina kommentar, du lyser upp min dag <3